Klanten binnenhalen? Ja graag!


Herkent u dat? U zet een dure advertentie in de krant en de gewenste opkomst aan klanten blijft ver achter.
Is de advertentie niet groot genoeg, of is de advertentie van de concurrent beter verwoord?

Het plaatsen van een advertentie in de krant maakt deel uit van de klassieke marketing. Ik durf te stellen dat deze vorm van adverteren ook niet meer van deze tijd is en dat in de meeste gevallen uw advertentiekosten hoger zijn dan de extra winst die u ermee weet te behalen.
Eigenlijk is het allemaal heel logisch. Verplaats uzelf even in iemand die de krant aan het lezen is. Als lezer bent u opzoek naar nieuws of entertainment. De sportpagina, wereldeconomie, politiek of misschien zelfs de stripverhalen. En dan ineens treft u een pagina aan met daarop een afbeelding van een grasmaaier met een doordachte slogan eronder. Lokt dat u naar de grasmaaierleverancier om dat type grasmaaier te gaan kopen? Nee? Nee, mij ook niet!
De consument heeft tegenwoordig alle informatie op het internet om een voor hem passende grasmaaier uit te zoeken en gaat daar pas naar op zoek op het moment dat hij er één nodig heeft.

 

ordas-dealer-focus turbo grasmaaier

Maar hoe lok ik dan mijn nieuwe klanten?

Het antwoord is simpel.
Door uw bedrijf aantrekkelijker te maken dan die van de concurrenten en er voor te zorgen dat de klanten daar bewust van zijn. Alles draait er om hoe de klant uw bedrijf met al zijn zintuigen ervaart.

Hieronder drie tips;

Zorg voor de WOW-factor.

Kent u ook die winkels die niet perse de goedkoopste zijn, maar waar u toch heel graag heen gaat om te kopen? Een winkel waar ik erg graag kom is mijn kaasboer. Elke keer wanneer ik daar binnen kom wordt ik begroet met een glimlach, een uiterst vriendelijk goedemorgen en een oprecht geïnteresseerd praatje over mij en mijn gezin. Ik mag altijd een stukje kaas proeven, en dan niet alleen het kaasje wat ik wil kopen, nee ook dat kaasje wat de kaasboer bij mijn smaak vindt passen of simpel een willekeurige welke ik aanwijs. Om mijn dag goed te laten starten geeft de kaasboer mij na mijn aankoop een broodje mee met daarop een plakje van de kaas die ik eerder geproefd heb met daarbij alle informatie over dit kaasje.
Deze kaasboer maakt van het kopen van kaas een beleving waardoor ik als klant zeker bij hem terug blijf komen. Bovendien beveel ik hem bij al mijn vrienden aan. Inmiddels komen bij deze kaasboer al zeker 5 van mijn vrienden welke op hun beurt ook weer aanbevelingen verspreiden. Dit is de zogenaamde WOW-factor. Kosten; 1 plakje kaas €0,10 + 1 broodje €0,50 + een glimlach. En dat op een kilo kaas van €20,- is 3% van de kostprijs. Best goedkope marketing eigenlijk.

Laat uw klanten het werk doen.

Wees niet bang om uw goede klanten aan te moedigen om uw bedrijf te promoten.
Dit klinkt enger dan het is. Belangrijk is dat u de klant niet het gevoel geeft dat u hem voor een karretje spant. Het is volledig getolereerd om en klant te belonen voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Een voorbeeld is dat u laat weten dat zodra een klant een nieuwe klant voor u geworven heeft, u in ruil daarvoor zijn auto van binnen en van buiten poetst. Zodra u dat doet overtreft u dit gebaar door tevens een klein extra bedankje in de auto te leggen. De klant is verrast en nog enthousiaster over uw bedrijf.

Laat klanten weten dat u er bent.

Zorg ervoor dat u uw klanten regelmatig op de hoogte houdt over wat u doet doormiddel van nieuwsbrieven. Dit betekent overigens niet dat u uw klanten moet overspoelen met advertenties en prijsknallers. Dan belandt u al snel in de spamfilters en willen de klanten uw berichten niet meer ontvangen. Zorg er voor dat u nuttige informatie schrijft over uw product, de nieuwe producten en de lifestyle eromheen. De klanten moeten geïnteresseerd zijn in wat u ze vertelt. Hierdoor weet men dat u er bent en bent u de eerste waar ze aan denken wanneer ze een autobedrijf nodig hebben.
Schroom zeker niet om onderaan zo’n berichtje een klein beetje reclame te maken.
Als u uw nieuwsbrieven goed genoeg maakt, kan het zelfs voorkomen dat vreemden uw nieuwsbrief willen lezen, en dat zijn dan direct weer nieuwe potentiële klanten.

Heeft u meer vragen over marketing strategieën of wilt u uw eigen strategieën ontwikkelen? Wij helpen u daar graag bij. Dealer Booster is een product waarmee wij u kunnen helpen met het opzetten en uitvoeren van uw maatwerk marketing strategie.
Wilt u nader kennis maken?  Neem gerust contact met ons op.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *