Automotive succes in zwaar weer.


Dwars door het zware weer heen glanst er hier en daar succes in de automotive.
Een bedrijf dat succes tijdens de crisis heeft laten zien is Autobedrijf Wim Prins te Nunspeet. Het succes is nog opmerkelijker wanneer je in ogenschouw neemt dat dit bedrijf een Alfa Romeo en Abarth dealer is. Beiden geen volumemerken en bovendien met een kleine range aan modellen.
Dergelijke successen in zware tijden zijn interessant en kunnen als een voorbeeld dienen. Daarom interviewde ik Wim Prins zelf.

Prins is klein begonnen als echte Alfa Romeo enthousiasteling. Met veel enthousiasme is zijn dorpsgarage uitgegroeid tot een groot dealerbedrijf. Op een gegeven moment had hij 11 man in dienst en gingen de zaken erg voor de wind.
Op dat moment beperkte Alfa Romeo haar modellenaanbod tot twee modellen. Bovendien werd het zwaar weer in automotive en lagen de verkoopaantallen en winstgevendheid in de sector onder druk.

Actief een eigen plan trekken.

Wim Prins zag de bui aankomen en bedacht een plan. Het primaire doel was om zijn 11 man aan het werk te kunnen houden. Naast de officiële dealer activiteiten ging hij zich richten op klassieke Italiaanse auto’s. Hij haalde zelf de klassiekers uit het buitenland , restaureerde ze tot concoursstaat en verkocht ze. Nu is het zo dat kopers van dergelijke klassiekers over het algemeen veel geld hebben.

Prins houdt van mooie spullen en laten zien doet verkopen. Daarom heeft hij in zijn showroom alleen auto’s in de aantrekkelijkste uitvoeringen staan. Het bedrijf ademt passie voor het Italiaanse automobiel. Wanneer je aan het bureau van Prins plaats neemt, ga je op een heuse lederen Italiaanse autosportstoel zitten. Alles straalt racetraditie uit en zorgt ervoor dat de klant een Italiaanse autobeleving meemaakt.

Mooie auto’s zijn in de regel duurder. Daar komt de rijkere klant dus goed van pas. Naast Alfa Romeo’s en Abarths heeft Prins nu ook meerdere Maserati’s en Ferrari’s staan. Om alle klassiekers en exclusieve Italianen te kunnen herbergen is er een extra hal in gebruik genomen waarin je jezelf als een kind in een snoepwinkel waant.

Niet alleen fysiek, maar ook online wordt er voor gezorgd dat het bedrijf er goed uitziet. De auto’s worden altijd op professionele wijze gefotografeerd. Hiermee zijn er auto’s ongezien verkocht. Een voorbeeld is iemand uit Scandinavië die de auto op internet zag staan, geld overmaakte en vroeg de auto bij hem thuis af te leveren.

Durf!

Ik vroeg Wim Prins welke tip hij zou geven aan een collega dealer die het nu zwaar heeft.
Zijn antwoord luidde dat het bedrijf zijn huidige business plan volledig overboord moet gooien en opnieuw moet schrijven. Een duidelijke visie is daarin essentieel. Zorg dat er in het bedrijf mooie dingen staan en de klant een ervaring beleeft. Durf daarin te investeren. Zorg dat je nooit lege schappen hebt. Als je als winkel altijd 7 schappen hebt en er zijn ineens maar drie gevuld, dan moet je er voor zorgen dat de schappen weer gevuld worden. Focus je hierbij op je doelgroep en geef altijd veel aandacht aan de klant.
Hier kan ik mij zeker bij aansluiten; blijf vernieuwen, of het nu om je business plan gaat of om kleine details die jouw bedrijf jouw bedrijf maken.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *