Automotive in de sneeuw. 2


Koning winter doet zijn intreden en liefhebbers trekken naar bergachtige oorden om te genieten van een mooie wintersport. Als fervent skiër kan ikzelf ontzettend genieten van het maken van mooie skitochten en het temmen van uitdagende hellingen. Dat alles het liefst met een lekker hoog tempo.
Maar wat heeft dit met de automotive te maken? Laten we de hoeveelheid beschikbare pistes en de kwaliteit van de sneeuw zien als de automotivemarkt waarop wij opereren. De wintersporters als autobedrijven en de après-ski als het gewenste bedrijfsresultaat. Dan krijgen we al snel een interessant vergelijk.

Kent u dat? Je maakt je laatste afdaling van de dag en in het verschiet staat de après-ski op een terras in de winterzon. Je weet dat je op tijd moet zijn voor de gezelligheid, want voor je het weet gaat de zon onder en sluit het terras. Je kijkt de berg af en ziet twee paden; enerzijds een uitdagende route over zwarte pistes naar het dal. Daaromheen zie je echter paden die zigzaggend met een flauwe helling naar dezelfde bestemming leiden. Een pad waarop je wat langzamer gaat, maar dat er relatief veilig uitziet. Op naar de après-ski, welk pad kiest u?

 

Spannend!

Als ondernemer in de automotive kun je voor diezelfde moeilijke keuze komen te staan wat tegenstrijdigheden kan oproepen. Wanneer het bewolkt raakt in automotiveland en je de horizon even niet meer ziet, is het lastig je koers te bepalen. De gewenste bedrijfsresultaten, de doelen die u voor ogen heeft, kunnen soms verder weg dan ooit lijken.
Een nieuwe koers kan nodig zijn, een uitgestippeld plan naar uw bedrijfsresultaat langs het steile, nog parelwit besneeuwde pad. Dat is spannend! En kan je onverhoopt doen bevriezen; de strategie behouden en geen andere koers inzetten. “Ja, het gaat slecht, nee we willen doorgaan zoals het gaat”. Klinkt tegenstrijdig toch?
Ondernemen is soms net skiën. Een goede techniek aanleren is investeren; leren met vallen en opstaan. Uiteindelijk beloond worden met stevig in de schoenen staan en genieten van de voldoening die het geven kan. Zo kan bijvoorbeeld investeren in een professionele diagnosticus een gewaagde keuze lijken. Misschien is het juist precies wat het bedrijf nodig heeft om vlot bij het gewenste bedrijfsresultaat te komen. Wanneer resultaten tegenvallen, de verkopen zijn gedaald en de omzetgroei stagneert, is het tijd voor actie. “Ja het gaat slecht, ja laten we er wat aan doen!”.

De man die alles kan.

Onlangs bezochten wij een bedrijf in het oosten van het land dat meer rendement uit de After Sales wilde halen. Het betreft een officiële merkdealer welke het geluk heeft dat zijn gevoerde merken succesvol verkopen. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf duidelijk groei van het klantenbestand laten zien. Door deze groei zijn er een aantal monteurs extra aangenomen en zou de hoeveelheid daarvan voldoende moeten zijn om het volume aan werk te kunnen handelen. Desondanks liepen reparaties vaak te veel uit en moesten klanten lang bij de receptie wachten totdat ze geholpen werden. Daarnaast kon men dikwijls pas na drie of meer weken met de auto terecht. Bovendien miste het bedrijf regelmatig garantievergoedingen omdat de aanvragen simpelweg te laat of zelfs helemaal niet ingediend werden. Het gevolg was dat klanten hun heil ergens anders gingen zoeken en het bedrijf tienduizenden euro’s aan garantievergoedingen misliep.
Al snel zagen we dat de taken in het bedrijf niet waren verdeeld en vastgelegd. De receptionist was vanwege zijn technische achtergrond ook chef werkplaats. Bovendien beheerde deze man ook het magazijn en was hij de garantieadministrateur. Toen het bedrijf nog klein was ging dat prima, maar nu had hij meerdere dagtaken tegelijk. Uit ons onderzoek bleek dat het bedrijf over voldoende gekwalificeerd personeel beschikte om deze taken uit te voeren. De receptionist wilde echter geen van zijn taken afstaan. Hij deed het al jaren zo.
Het bedrijf is van een jonge ondernemer die de zaak van zijn vader heeft overgenomen. Hij heeft veel respect voor de oudere receptionist welke reeds meerdere decennia in dienst was. Zijn werkwijze veranderen vond de ondernemer daarom lastig. Hij zag er echter ook de noodzaak van in en besloot dat de situatie moest veranderen.
In gesprek met de ondernemer en de receptionist hebben we het personeel betrokken bij het creëren van een nieuwe voor iedereen werkbare taakverdeling. Iedereen staat achter zijn of haar takenpakket en haalt daar voldoening uit.
Zodoende worden de klanten bij binnenkomst nu vrijwel direct geholpen en kunnen zij met hun auto binnen een week terecht. De reparaties zijn binnen de gestelde tijd af en er wordt geen garantieaanvraag meer gemist. De klanttevredenheid is gestegen en als kers op de taart ook het rendement van de After Sales.

Durf vol goede moed!

Kiezen voor verandering is als die zwarte pistes en het liefst wil je vol goede moed naar beneden duiken. Als je nooit eerder van een zwarte piste af bent gegaan, kan dit knap lastig zijn. Om het verantwoord en met voldoening te kunnen doen is het essentieel dat je conditie goed is en je bovendien over een goede techniek beschikt. Voorbereiding en lessen horen daarbij. Er zijn autodidacten die hier zelfstandig in beheerst raken. Makkelijker en sneller gaat het met een professionele skileraar die je direct de fijne kneepjes leert. Ook als je reeds kunt skiën zijn er lessen die je skitechniek optimaliseren en je leren omgaan met de lastigste pistes en omstandigheden.
Precies hetzelfde geldt als een automotive ondernemer van koers wil veranderen en zijn strategieën aanpast.
Durf te veranderen, durf te investeren en durf te leren. Durf bovenal daar waar nodig om hulp te vragen. Welkom op de après-ski!


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 gedachten over “Automotive in de sneeuw.